Nu riskerar barnens skog (Guldängen) att avverkas

Vi i Naturskyddsföreningen Landskrona överklagade detaljplanen över Guldängen, det som är Barnens skog. Det har varit en lång process med Samråd, Granskning som sedan ledde till Överklagan. Domen kom i slutet av oktober 2023. Vi har lagt alla dokument som länkar i slutet på den här posten.

Boverket har nyligen publicerat en guide angående ekosystemtjänster för att hjälpa kommuner med t.ex. grönplanering. Landskrona stad planterar många nya träd (jättebra såklart!) och erbjuder även sina invånare bidra med gåvoträd – till en kostnad av 3.000 kronor per träd med namnplakett. Staden har även som målsättning att ersätta varje avverkat träd med tre nya – också bra! Vi i föreningen önskar dock att de träd som är friska och dessutom har ett par tre decennier på nacken får växa vidare, de gör ju sin ekosystemtjänst nu.

Barnens skog nu fritt fram att avverka

I slutet av oktober fick vi besked av Mark- och Miljödomstolen att vår överklagan av Landskrona stads detaljplan av Barnens skog (Guldängen) inte fick gehör, det vill säga staden har nu rätt att omvandla den trettioåriga skogen till bostadsområde. Om skogen skövlas, så undrar vi hur och var kommunen ska kunna ersätta alla dess respektive träd med tre nya? Dessutom – vad sänder det för signaler att de insatser som barn i Landskrona gjorde för miljön och naturen för 30 år sedan, helt plötsligt inte har tillräckligt värde för att få finnas kvar och förvaltas? Missförstå oss inte, vi tycker att utveckling är bra, men inte på ständig bekostnad av naturen och stadens gröna värden som också är så viktiga för människors hälsa och välbefinnande, men också för andra arter som behöver plats att leva på.

Och byggandet på vår värdefulla åkermark fortsätter

Samtidigt fick dessutom en lantbrukare, som överklagat Pågens industribyggnad på vår allra bästa jord, inte heller medhåll av Mark- och Miljödomstolen. Vi tycker naturligtvis det är skandal att inte lagstiftare har kommit ikapp verkligheten och att kommuner bokstavligen tillåts såga av den gren vi alla sitter på. Den åkermark som nu bebyggs är svår, om inte omöjlig, att återställa när behovet uppstår. Och med allt större utmaningar för framtida livsmedelsproduktion så kommer de skånska, näringsrika och fina jordbruksmarkerna vara viktiga för matförsörjningen. Detta tar man inte hänsyn till i tillräckligt stor utsträckning, utan fokus är istället kortsiktighet där det visserligen uppstår arbetstillfällen – men till vilket pris? Till exempel kom en rapport för bara någon vecka sedan som konstaterar att det omfattande byggandet på åkermark är ett hot mot framtida livsmedelsförsörjning. Den rapporten kan ni läsa här: Att bygga på åkermark – ett hot mot framtida livsmedelsförsörjning?

Länkar till dokumenten om Barnens skog

Här kan du ta del av alla dokument i ärendet om Barnens skog.

Barnen skog, en solig dag i januari 2022