Natursnokarna i Landskrona

Hitta en groda, följ ett rävspår eller baka pinnbröd över öppen eld – häng med Natursnokarna! Vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans. Natursnokarna är ett socialt och roligt sätt att se till att verkligen komma ut i naturen.

Alla barn mellan 3-10 år (självklart får även yngre följa med i vagnen eller om de vuxna har extra koll) som har med sig en vuxen som helst är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller en vuxen kompis.

Det är kostnadsfritt att delta i våra aktiviteter – men vi blir jätteglada om ni stöttar oss genom att bli medlemmar i Naturskyddsföreningen.

Planerade träffar i Landskrona

13 april: Säbyholmsskogen

Vi snokar i denna dolda pärla i Landskrona. Vi letar nyvakna småkryp och de första vårblommorna.
Vi samlas på parkeringen vid Hilleshögs fabrik kl 10.00.
Föranmälan till: anna.therese.ek@gmail.com

25 maj: Vi spanar grodor i Lundåkrahamnen

Visste du att den sällsynta grönfläckiga paddan finns i Landskrona? Denna gång får Natursnokarna sällskap av kommunekolog Adam Bahr som lär oss en massa spännande om paddan och förhoppningsvis hittar vi några att titta på också – och självklart blir det lek och snokande.
Vi ses klockan 10.00. Vi återkommer med information om var.
Föranmälan till: anna.therese.ek@gmail.com

Kontakt

Vill du veta mer om Natursnokarna i Landskrona? Hör av dig till Therese Ek: anna.therese.ek@gmail.com

Mer information om Natursnokarna

På Naturskyddsföreningens hemsida finns mycket information om Natursnokarna.

Klicka här för att läsa mer om Natursnokarna

Tidigare träffar 2023 – 2024

24 februari 2024: Vi snokade i Karlslundsskogen

25 mars 2023: Familjelördag med Julia Wiberg och Natursnokarna. Premiär för Natursnokarna i Landskrona den 25 mars 2023 på Landskrona stadsbibliotek. En dag fylld av pyssel och annat skoj på Naturtema, och Julia Wiberg, programledare och barnboksförfattare på tema djur och natur, kom på besök.

Lördagen 27 maj: Vi plockade fram lupparna och letade vårtecken i Karslundsparken. Cirka 20 glada barn och deras vuxna dök upp.

Lördagen 2 september – vattentema med håvning. Vi håvade och undersökte livet i dammarna runt Säbybäcken. Till vår hjälp hade vi vattenexperten Therése Ehrnstén. 17 glada barn och deras vuxna blev vi!

Torsdag 5 oktober, En stor liten vän: Högläsning och filmvisning med fågelforskaren och författaren Per Henningsson. Per Henningsson som forskar om fåglar och andra flygande djur, besökte biblioteksklubben. Per läste ur sin bok ”En stor liten vän” och visade filmer med fåglar som gör de mest märkliga sakerna, och berätta varför de gör just så. Välkommen till en spännande eftermiddag!

13 oktober: Kulturnatten på Landskrona bibliotek. Natursnokarna var på plats med Naturfalken där barn och vuxna fick testa på sina artkunskaper

11 November: Saxtorpsskogen. Vi utforskade skogen med artbingo och grillade fantastiskt goda pinnbröd.