Nyhetsbrev februari – engagera dig tillsammans med oss!

Hej alla kära medlemmar,

När jag skriver dessa rader mitt i oxveckorna, är det just idag den första riktigt soliga dagen på året. Härligt! Gässen över vår by kommer i fina V-formationer med sikte ut mot kusten. Lundåkrabukten är fylld av gäss på kvällarna och väl värt ett besök. Snart börjar vi med vårens alla aktiviteter. Vi ser fram emot många deltagare på våra arrangemang denna vår och många trevliga stunder.

Jag ska inte skriva om regeringens brist på klimatpolitik, minskat skydd för rödlistade arter, sämre anslag för naturvård och mycket annat. Läs om det i Sveriges Natur och på riksföreningens hemsida. Mitt fokus blir istället lokalt med några aktuella rader om vår kommun:

Just nu håller vår kommun på att ta fram en Naturvårdsplan. Den ser vi fram emot. Naturvårdsplanen ska i sin tur ligga till grund för Landskrona stads Grönplan. Grönplanen är den som ska se till att vi får ett grönt stråk runt hela vår stad och gröna sammanhängande stråk från centrum och ut i vår stadsdelar och mycket mer.

Vår kommun är på hugget när det gäller tillväxt (nästan som ett mantra) och många planer finns för bostadsbyggen mm. Vi ser gärna att ambitionen om Gröna stråk blir verklighet och att planer utgår från dessa och att man då avvaktar Grönplanen innan man exploaterar. Vi som lyssnade på fördraget i november (Urban ekologi med Johan Kjellberg Jensen) vet hur viktigt det är med grönplanering för både fysisk och psykisk hälsa. Området öster om stationen skall bebyggas. Gröna stråket finns med men tar abrupt slut vid stationen. Landskronaposten publicerade planerna nu den 23 januari.

Guldängen – Barnens skog ska skövlas. Planerna är på samråd och är nu uppe för granskning. Finns att läsa på kommunens hemsida – sök på Guldängen. Vi har svarat och kommer även att svara på granskningen.

Vi ses, Per Magnuson ordförande

PS. Ett citat för nästan 60 år sedan: Och så ska man ju ha några stunder att bara sitta och glo också.
Ur Astrid Lindgrens dagbok nyåret 1964, DS

Vi startar Natursnokarna!

I vår går startskottet för en ny verksamhet i Landskrona – Natursnokarna! Natursnokarna är Naturskyddsföreningens barn- och familjeverksamhet där barn i åldern 3-10 år och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans. Här kan du hitta mer information om Natursnokarna.

Vi börjar med ett evenemang tillsammans med stadsbiblioteket den 25 mars. Klicka här för mer information om detta.

Förutom ett fint samarbete med Landskrona stadsbibliotek, så möjliggörs starten av Natursnokarna av Landskrona Kulturnämnds Kulturprojekt- och arrangemangsstöd. Stort tack Landskrona stad!

Torsdagen den 9:e februari, Medlemsmöte

Vill du engagera dig för miljö och biologisk mångfald i Landskrona? Varmt välkommen till detta medlemsmöte där vi lär känna varandra lite bättre, och du får ta del av vilka möjligheter det finns att engagera sig i vår förening.

Bland annat kan du vara med och arrangera evenemang, delta i våra aktiviteter, engagera dig i den havsgrupp vi vill starta, hjälpa oss att svara på remisser och mycket mer.

Vi bjuder på fika!

Anmälan och info: Therese Ek, anna.therese.ek@gmail.com
Tid och plats: kl. 18.00, ÖV-huset Ödmanssonsgatan 12

Tisdagen den 16:e februari, Är vi på väg in i biologins storhetstid? På gott och ont, föredrag med Jessica Abbot (OBS! Fåtal platser kvar)

Möt evolutionsbiologen Jessica Abbott som du kanske har sett i tv-programmet Fråga Lund? Med moderna metoder blir det allt enklare att kartlägga och skräddarsy arvsmassan hos både växter, djur, och människan. Vilka möjligheter och fallgropar kommer detta att leda till framtiden?
Tid och plats: kl. 18.00 – 19.00 på Landskrona stadsbibliotek
Föranmälan: biblioteketvuxen.program@landskrona.se

Söndagen den 26:e februari, Vårvinterpromenad

Vi vandrar från Landskrona museum och längs vår kust norrut. Det blir både natur och kultur. Per Magnuson vandrar med. Ta med fika!
Tid och plats: kl. 10.00 – ca 13.00, samling vid Landskrona museum

Tips i Landskrona med omnejd

Torsdagen den 2 februari, ‘Spaning och på gång i föreningen!’

Ett möte med Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl och generalsekreterare Karin Lexén som berättar vad som är på gång i föreningen och ger sina spaningar om aktuella händelser.

Medlemskap och föranmälan krävs senast 01/02. Klicka här för att anmäla dig.
Tid och plats: kl. 19.00-20.00, digitalt

Fågelholkstillverkning 20-21 februari på Fredriksdal

Varje år anordnas fågelholkstillverkning på Fredriksdal i Helsingborg. På plats finns museets pedagoger som hjälper dig med råd och dåd.

Tid och plats: kl. 13.00-16.00, Stadskvarteret på Fredriksdal
Kostnad: 75kr/holk