Nyhetsbrev – tips på sommaraktiviteter och planering för hösten

Hej kära medlemmar

Först en rapport om skathäckningen i vårt körsbärsträd;

På Kristi Himmelsfärdsdagen flög den första av ungarna ut från skatboet. Lite tafatt och vingligt men med stor vaksamhet. Trots den höstlika dagen med regn och kraftig vind gav den sig iväg från hemmets trygghet. Skatan är kanske inte den mest populära fågeln, men fyller en uppgift i ekologins nätverk.

Maj blev en intensiv månad med fågelträffar, närnatur och vattenprojekt på programmet. Och med stor närvaro av våra medlemmar. Vi har några aktiviteter kvar på programmet, se längre ner i nyhetsbrevet. Välkomna!

Snart ska vi planera programmet för hösten och vi är mycket tacksamma för tips och önskemål från våra medlemmar. Hör gärna av er!

Kommunen har presenterat planerna för Karlslundsområdet med idrottspark, en stor satsning. Vi hoppas nu att kommunen lever upp till sina ambitioner även när det gäller naturen. I sin ”storytelling” marknadsfördes att hela området ska vara grönt och att de olika aktiviteterna ska vara som gläntor i det gröna. Karlslundsskogen ska vara intakt – en passus om att skogen/parken ska utvecklas är dock lite oroväckande. Vi har svarat på kommunens samråd/granskning och gett vår syn på idrottsområdet Karlslund; Var rädd om skogen, låt den vara intakt. Dammen vid ishallen skall vara kvar som en refug för amfibier mfl, vilket vi tycker är bra. Vi har även fört fram att man måste sätta in Karlslundsområdet i sin helhet när det gäller grönstråk i vår kommun. Grönstråken måste få vara så obrutna som möjligt. Vi återkommer med dessa frågor. Landskrona kommun har många planer som kommer på samråd.

Våren har förvisso passerat, men här kommer en Gruk av Piet Hein som passar just våren;

Der er årstider nok, men af alle der gi’s
vil jeg tildele foråret første pris

Naturkväll i Saxtorpsskogen för hela familjen, söndag 5 juni.

Saxtorpsskogen, som blev naturreservat 2020 har mycket att bjuda – både för barn och vuxna. På söndag den 5 juni är du välkommen till en mysig familjekväll med tipspromenad, naturvandring, korvgrillning med mera. Varmt välkommen!

Samling: Parkering på Sjögårdsvägen vid scoutstugan
Datum och tid: Den 5 juni kl. 17:00 – cirka 19.00

Trädgårdsinfluenser: biologisk mångfald i öppen trädgård den 3 juli

Isolde & Michael Krumholt visar sin fantastiska trädgård med massor av inspiration för hur du kan skapa biologisk mångfald på hemmaplan. Visning från 10:30 – 12:00 på förmiddagen och 13:00 – 14:30 på eftermiddagen.

Under sex års tid har de jobbat med att förvandla en gräsmatta till en skogsträdgård genom att plantera över 30 olika bärbuskar och mer än 20 fruktträd. Samtidigt försöker Isolde odla så många grönsaker som möjligt, båda ett- och fleråriga. Detta har lett till att det finns fler och fler olika arter av fjärilar, vildbin och fåglar för varje år som går. En trädgård anpassad efter naturen helt enkelt. Kom och få inspiration för hur du får mångfald i din täppa.

Datum och tid: Den 3 juli kl. 10.30 – 12.00 samt 13.00 – 14.30
(OBS! Tiderna är ändrade och inte samma som i det tryckta programmet. Tiderna här i nyhetsbrevet gäller)
Plats: Bärstigen 14, Saxtorp
Ta dig hit: Regionbuss 138 från Skeppsbron eller Landskrona station till Saxtorp Hagensvägen. Därefter en 15 minuters promenad. Det går även bra att cykla hit.

Vilka miljöfrågor vill du ställa till våra lokala politiker inför valet?

Den 11 september går Sverige till val. Inför detta planerar vi att ställa ett antal frågor om hur våra lokala politiker vill utveckla arbetet med miljö, klimat och biologisk mångfald i Landskrona.

Har du någon fråga du skulle vilja får svar på från våra politiker som vi sedan publicerar på bland annat vår hemsida? Mejla oss till landskrona.naturskyddsforening@gmail.com. Det kommer inte att framgå vem som ställt frågan, utan alla frågor ställs med Naturskyddsföreningen Landskrona som avsändare.

Tips i Landskrona med omnejd

Cykelturer runt Landskrona

På vår hemsida hittar du tre cykelturer runt Landskrona. Alla våra turer utgår från Landskrona museum. Det brukar ta cirka en timme att cykla en mil i måttlig takt med några pauser.

Vår kortaste tur (23 km) går till Glumslöv, den längsta (38 km) leder till Sireköpinge och gravhögarna i Rönneberga. Här hittar du cykelturerna.

Storkprojektet och fältkurser om vilda bin

Under sommaren står Naturskyddsföreningen Skåne som medvärd till spännande och roliga aktiviteter för hela familjen. Bland annat ringmärkning av storkar, storksläpp, fältkurser om vilda bin och aktiviteter på Hörjelgården. Läs mer på Naturskyddsföreningen Skånes hemsida.

Hitta ut med Hittaut Skåne!

Hittaut är en gratis friskvårdsaktivitet där du med hjälp av karta (på papper eller i appen) ska finna checkpoints ute i naturen. Det finns checkpoints i fyra olika svårighetsnivåer och de är placerade i stadsmiljö, parker, bostadsområden och tätortsnära skogar. Hittaut är tillgängligt dygnet runt under sommarhalvåret så du kan ge dig ut när det passar dig. Du kan delta på egen hand eller tillsammans med andra. Välj om du vill gå, springa, cykla eller ta dig fram på annat sätt.”

I vårt närområde finns checkpoints på främst Järavallen och i Helsingborg. I Landskrona finns det i nuläget enbart checkpoints längs sydkustleden. I appen och på Hittauts hemsida kan du se vart de olika checkpointen finns utsatta. På varje checkpoint finns en kod som man skriver in i antingen mobilen eller på hemsidan. Läs mer och ladda ner appen på Hittaut hemsida.

Om du vill ha mer information om Hittaut, vänligen kontakta Johan Thelander: J.thelander@outlook.com

Månadens bild föreställer tre lekande rävvalpar och är tagen av Johan Thelander på en plats nära Landskrona.

Tre lekande rävvalpar i vårsolen

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Följ oss gärna!

Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur eller skicka in dem till oss på landskrona.naturskyddsforening@gmail.com

Vill du få nyhetsbrevet direkt i din inkorg? Skicka då ett mejl till oss så löser vi det!