November månads nyhetsbrev

Hej alla kära medlemmar!

För mig är höst:

Höstfärger, Halloween, pumpor, flyttande fåglar, äppelskörd, drivor av höstlöv, dimmor, Brittsommar, svampplock och mycket annat.

De sista sträcken av tranor lämnade Skåne och några av dessa trumpetande flockar kunde ses över vår stad. Gässen verkar vara fler än någonsin och man ser dem vid Lundåkrabukten i magnifika flockar. Höstfärgerna i år är mer sprakande, eller så är minnet kort. Löven som faller ger ny näring och många av dem hamnar i vår kompost.

När coronarestriktionerna släppte kunde vi träffas igen nu i oktober. Vi som hörde Maria Dacke fick en trevlig och inspirerande föreläsning. Med många fina bilder illustrerade hon hur man med enkla medel kan få djuren tillbaka till sin trädgård och gynna den biologiska mångfalden. Så det är bara att sätta igång! Minska gräsytor och andra döda ytor och låt trädgården få liv. Vår riksförening har många bra tips. Se även tipset: Ge oss naturen tillbaka, som finns i det här nyhetsbrevet. Biologisk mångfald är livsviktig!

Denna höst hålls COP26 i Glasgow. Också det livsviktigt. Följ mötet i nyhetsflödet.

Avslutningsvis, några rader ur en dikt;
Fågelsträcken över byn ger mig alltid dubbla känslor …
Kvar hos oss blir deras ankomst nästa vår
Det finns en tid som återvänder
ett farväl som är ett återseende

Ur Höstdikt, Göran Greider 2019

Hälsningar, Per Magnuson

Vi startar lokal grupp inför valet

Om knappt ett år är det val till riksdag, regioner och kommuner i Sverige. Inför detta vill vi göra en lokal satsning, som följer Naturskyddsföreningens nationella satsning, på att lyfta miljö- och klimatfrågor bland våra politiker (se bland annat Naturskyddsföreningens pressträffar om klimatet inför valet här). Vi startar därför en lokal grupp med medlemmar som vill arbeta med detta med start i vinter.

Vill du vara med i en sådan grupp? Hör av dig till anna.therese.ek@gmail.com

Vi vill också passa på att påminna om våra andra miljögrupper som du är välkommen att engagera dig i. Dessa är biologisk mångfald, kommunikation och event, konsumtion och transport samt energi. Här hittar du information om och kontaktuppgifter till våra grupper.

Kommande evenemang

Under november har vi inga evenemang inplanerade i Landskrona. Vi vill därför passa på att tipsa om konferensen Biologisk mångfald i Skåne som går av stapeln 20 – 21 november. Läs mer om program, pris och anmälan här.

Tips i naturen i Landskrona med omnejd

Tips på härliga höstutflykter

Naturskyddsföreningen Skåne tipsar här om ett antal härliga höstutflykter: Fem höstutflykter i Skåne

Tips för TV-soffan

Nu när höst- och vintermörkret gör sitt intågande så kan det vara mysigt att krypa upp i TV-soffan. Och varför inte passa på att se lite intressanta program om djur och natur? Här listar vi ett gäng tips som alla går att se på SVT Play.

Uppdrag granskning, Den sista ålen: Ålen har funnits sedan Atlanten bildades – men på några historiska ögonblick har den nästan utrotats. Vi har fått lära oss att det är de som fiskar och äter ålen som bär ansvaret. Men kanske finns det fler förklaringar till att en av naturens mest gåtfulla varelser är på väg att försvinna.

Fiskarnas rike: Det här är en filmserie som inger hopp. Den visar vilken förödelse vi har ställt till med i våra vatten, men också att det går att reparera de skador vi har orsakat.

Agenda om klimatutmaningen: Två timmars utfrågning om klimatet – hur ska Sverige nå sitt mål om noll utsläpp år 2045? Nio forskare ger sin syn på utmaningen och klimatpolitiker från alla åtta riksdagspartier frågas ut.

Ge oss naturen tillbaka: Frank Erichsen från ”Hundra procent bonde” ska få ett danskt samhälle att rädda naturen genom att få alla insekter och bin tillbaka.

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur.

Den här månaden vill vi dela med oss av en bild som Johan Thelander tog under en av våra fågelskådningar vid Saxån i oktober. Här en vitkindad gås på väg söderut!