Nyhetsbrev september 2022 – valspecial!

Några ord från ordförande

Hej kära medlemmar,

Välkomna tillbaka efter en förhoppningsvis skön sommar. Nu ser vi fram emot en fin höst tillsammans med er alla.

Vi drar igång redan helgen den 27 – 28 augusti med att delta i Trädgårdsgillet. Boka även in lördagen den 3:e september för information om EU och vad som händer i klimat- och miljöfrågor. Detaljer kring dessa aktiviteter finns längre ner i nyhetsbrevet.

När vi hade en guidad tur genom Säbyhomlskogen var vi över hundra deltagare. Ett fantastiskt intresse för denna lite bortglömda naturpärla. I början av sommaren släppte kommunen samrådet för planering av Säbyholmskogen. Dessutom ordnar kommunen ett informationsmöte tisdagen den 23 augusti kl 17.30 på Stadshuset. Kom gärna och lyssna. Vi kommer att svara på samrådet.

Den fina sommaren har gjort att fåglarna (sparv, fink och rödstjärt, blåmes, talgoxe mfl) i vår trädgård har fått minst två kullar och att duvorna inte gett upp ännu. Redan nu kan man se rastande fåglar i trädgården på väg mot sina övervintringsplatser. Vi har spanat in vråkar och en del olika falkar, även de på väg söderut. Naturens ordning fortsätter och det är något att sätta värde på nu när det är orostider i världen, ett slags förtröstan.

Välkomna till våra aktiviteter – vi ses.

Per Magnuson

På gång i kretsen

Inför valet 11 september: Miljön och klimatet i Landskrona – så svarar våra lokala politiker

I vår har alla medlemmar kunnat skicka in frågor som ni ville ställa till våra lokala politiker inför valet. I somras skickade vi ut fem frågor till samtliga partier och nu har vi fått svar.

Vi hoppas att detta ska hjälpa dig att rösta för en positiv utveckling av miljö, klimat och biologisk mångfald i Landskrona!

Klicka här för att komma till våra valsidor med partiernas svar

Träffa oss på Trädgårdsgillet 27 – 28 augusti

Snart är det dags för en av årets höjdpunkter i Landskrona – Trädgårdsgillet! Självklart finns vi på plats för att inspirera till biologisk mångfald i trädgården och för att berätta om vår verksamhet. Hos oss hittar du även en liten fotoutställning, tipsrunda och bra information inför valet om hur partierna ställer sig i olika miljöfrågor. Passa också på att komma med tips och idéer på vad vi kan göra mer för dig som medlem – och prata gärna med oss om hur du själv kan engagera dig i föreningen. Vi ser fram emot att träffa dig!

Här hittar du programmet till Trädgårdsgillet

Datum: 27-28 augusti
Tid: kl. 11:00 – 16:00
Plats: Blomstergången, Landskrona

Frågestund med Pär Holmgren om miljö- och klimatpolitiken i EU

Är du nyfiken på hur arbetet med miljö, klimat och biologisk mångfald går i EU-parlamentet?

Som medlem i Naturskyddsföreningen Landskrona är du varmt välkommen till Stadshuset lördagen den 3 september. Då kommer Pär Holmgren, för många välkänd meteorolog och tidigare väderpresentatör i SVT, till Landskrona. I dag är Pär Holmgren EU-parlamentariker med fokus på miljö och klimat. Pär har också skrivit flera böcker i ämnet.

Varmt välkommen om du vill lära dig mer om miljö, klimat och biologisk mångfald i EU-politiken. Pär kommer att berätta om det arbete som nu sker och du kommer få möjlighet att ställa frågor.

Datum: Lördagen den 3:e september
Tid: kl. 11:00
Plats: Bottenplan i stadshuset

Obs! Begränsat antal platser – först till kvarn
Detta är ett samarbete med Miljöpartiet i Landskrona. Naturskyddsföreningen Landskrona är en politiskt oberoende förening men samarbetar gärna med andra kring de frågor som rör vår verksamhet.

Spana fladdermöss vid Konsthallen

Vi kommer att bli guidade bland de fladdermöss som håller till i vår stadspark. Ulrik Alm, Studiefrämjandet, kommer med sin kunskap och detektorer för att vi ska kunna lyssna till dessa spännande mystiska varelser. Ett samarrangemang med Friluftsfrämjandet.

Datum: Tisdagen den 13:e september
Tid: kl. 20.00
Samlingsplats: Konsthallen

Fågelträffar för noviser med start 14 september

Vi fortsätter våra fågelträffar nu i höst med Peder Weibull och Lisa Lund. Vi håller oss i närnatur och ska spana efter flyttfåglar och mycket annat som vår kommun kan erbjuda.

Anmälan: till Per 0703 35 07 57 pm@permagnuson.se eller Peder peder.weibull@gmail.com
Datum: Onsdagen den 14:e september
Träffpunkt och tid får man vid anmälan.

Svampexkursion

Per Magnuson guidar i skogen när vi ska leta efter denna spännande grupp av organismer i vår natur. I slutet av september bör vi fortfarande kunna hitta både kremlor och soppar. Ta med er matsäck.

Datum: Söndagen den 25:e september
Tid: kl. 9:00 – 14:00
Samlingsplats: Kasernplan

Tips i Landskrona med omnejd

23 augusti: Samrådsmöte – Säbyholm 1:59

Som Per nämnde ovan kommer vi svara på kommunens samråd för Säbyholm 1:59. Vi vore tacksamma om fler medlemmar vill vara med och påverka för att bevara och utveckla grönområdena på platsen. Ett samrådsmöte kommer att hållas i stadshusets tisdagen den 23 augusti 2022, klockan 17.30. Kom gärna dit och lyssna och dela med sig av din åsikt!

Läs mer om samrådet här

Datum: Tisdagen den 23:e augusti