Nyhetsbrev mars 2022

Några ord från ordförande

Hej kära medlemmar,

Nu är det ett år sedan det första nyhetsbrevet kom till er e-postadress. Det har blivit väl mottaget och vi ser fram emot ytterligare brev och gärna tips om hur vi skulle kunna utveckla nyhetsbrevet.

Samtidigt är det med stor sorg idag när invasionen av Ukraina är inne på sin andra dag (jag skriver denna inledning fredag 25/2). Vi är alla djupt besvikna, upprörda och chockade av detta övergrepp som Ryssland utsätter sitt grannland för. Vi känner stor oro inför framtiden – och naturligtvis känner vi starkt för Ukrainas befolkning.

Här på hemmaplan är februari sig lik med ömsom regn och vind ömsom blötsnö och vind och någon enstaka solglimt. Första lärkan hörde jag för drygt en vecka sedan och vintergäck har blommat sedan början av månaden. Vårtecknen är här. Den trevligaste noteringen var två havsörnar som landade på ett höstvetefält här ute i Vadensjö ivrigt uppvaktade av ett gäng kråkor.

Våren är på väg och vi har våra första programpunkter nu i mars. Välkomna – vi ses.

Hälsningar,
Per

På gång i kretsen

Torsdagen 17 mars, Ugglekväll

Vi spanar efter kattugglor i Karlslundsskogen vid idrottsplatsen. Denna vårkväll med fullmåne bör vara idealisk för att spana efter ugglor bland de mäktiga bokarna. Tim Ljung kommer att guida oss i Karlslund.

Samling: Karlslundsbadets entré
Tid: kl. 18.30

Vi är en röst för naturen när grönområden exploateras i Landskrona

Landskrona kommun har presenterat övergripande planer på Karlslundsområdet. Området omfattar Koppargården, Silverängen, Idrottsområdet, Karlslundsskogen och Guldängen. Detaljplaner för Guldängen har varit ute på samråd. Vi har svarat kommunen och fört fram budskapet: Skövla inte Barnens skog. Den är viktig i det grönstråk som sträcker sig från kusten och inåt land. Var rädd om de grönområden som finns, Landskrona har redan alltför lite av dem. Begränsa bebyggelsen i den blivande Guldängen.
Planer finns på kommunens hemsida. Våra synpunkter på samrådet till kommunen lägger vi ut här på hemsidan.

Läs vår insändare till HD om att göra Karlslundsskogen till ett naturreservat

Naturskyddsföreningen Landskrona har följt diskussionen om Karlslundsskogen/parken. Föreningen tycker det är bra att det finns ett intresse av att lyfta fram och värna om parkens kvalitéer och ser gärna att den blir ett naturreservat och får ett biotopskydd. Hela insändaren finns att läsa på vår här.

Tips i Landskrona med omnejd

Publik dag på Hörjelgården: Röjning stubbskottsängen/eldande av rishögar

Hörjelgården är en naturpärla – en rest av det gamla kulturlandskapet – i Österlens gränstrakter. Här kan du uppleva en bit Skåne som vi tänker oss att det såg ut på Linnés 1700-tal. Se slåtterängar, små åkertegar och besök den vackra betade utmarken. Här kan ni hitta mer information.

Plats: Hörjelgården, Äsperöd
Datum: 19 mars
Tid: kl. 10:00 – 15:00

Hållbarhetsföreläsningar av Lunds Naturskyddsförening och Lunds universitet

Under våren bjuder Lunds Naturskyddsförening på ett gäng spännande föreläsningar tillsammans med Lunds universitet. Föreläsningarna handlar om allt från hur du tar hand om ditt regnvatten till livet i ett klimatnödläge. Här hittar du programmet.

Plats: Lunds stadsbibliotek
Datum: Flera onsdagar under våren
Tid: kl. 18.00 – 19.30 (kom i tid, föreläsningarna brukar vara populära och fyllas snabbt)