Nyhetsbrev oktober 2023

Först en rättelse – Fågelträffen den 9/10 startar kl 16.30, samling på Kasernplan.

Hej alla kära medlemmar,

Oktober, det låter så mycket höst. Och det ska det ju vara. Nu förbereder sig växer och djur inför vintern. Strategierna är olika: några samlar förråd, andra flyttar till varmare trakter, andra går i ide och andra drar runt i flockar och letar föda kollektivt. Växter vissnar, fäller löv och vintrar in. All denna förberedelse finns i vår natur sedan lång tid. Trädgårdsodlare gör i stort samma sak, trädgården ska övervintra och skyddas mot kyla. Vi har lärt av naturen.

EU är inne i en process att godkänna naturrestaureringslagen. Nästa steg är förhandlingar med Europaparlamentet, som bör leda till att lagen om restaurering av natur antas. (Hemsida Europeiska rådet). Det är något vi hoppas på så att vi lättare kan försvara vår natur och också få fler intressanta naturområden på sikt. Det gäller att bevara den biologiska mångfalden och mildra klimatpåverkan.

Ett aktuellt exempel är skogen mellan Koppargården och Kopparhögarna, Barnens skog som skulle kunna skyddas av den nya lagen. Den hotas nu när detaljplanen är godkänd. Vi har motsatt oss skövlingen och överklagat till Mark- och miljödomstolen. Detta är en naturskog, planterad för mer än 30 år sedan, som nu har potential att bli en av vår stads finaste naturpärlor.

Men naturen stryker på foten, inte bara i Landskrona. För 2024 föreslår regeringen en klimat- och miljöbudget på 19,3 miljarder. Det innebär en i princip oförändrad nivå jämfört med 2023 (19,6 miljarder), då budgeten skars ner med närmare 20 procent jämfört med 2022. 2025 räknar regeringen med att sänka miljöbudgeten med ytterligare 20 procent. Läs gärna mer om detta på riks hemsidaÄven Världsnaturfondens hemsida har info om ”Dubbelfel i regeringens budget”.

Vänliga hälsningar,
Per Magnuson

Torsdagen den 5 oktober: Natursnokarna på Biblioteksklubben, Högläsning och filmklipp med fågelforskaren och författaren Per Henningsson.

Vi välkomnar barn i åldern 6 – 12 år när Per Henningsson, som forskar om fåglar och andra flygande djur, besöker biblioteksklubben. Vi pysslar, lyssnar och lär! Per kommer att läsa ur sin bok ”En stor liten vän”, han kommer också visa filmklipp med fåglar som gör de mest märkliga saker och berätta varför de gör just så. Mer information här

Välkommen till en spännande eftermiddag!

Tid: kl. 15:30 – 17:00 (drop-in). Per börjar kl. 16:00.
Plats: Landskrona stadsbibliotek

Söndagen den 8 oktober: Svampexkursion

Vi ger oss ut för att leta matsvamp och annat intressant i svampskogen. Per guidar.

Tid: kl. 10:00

Samlingsplats: Kasernplan för samåkning.

Måndagen den 9 oktober: Fågelträffen

Höstens andra fågelträff. Vi siktar in oss på Häljarps våtmark. Peder och Lisa guidar oss. Välkomna!

Tid: kl.  18.30  skall vara! 16.30
Samlingsplats: Kasernplan för samåkning.

Anmälning/information: Per: 0703 35 07 57 pm@permagnuson.se

Fredagen den 13 oktober: Natursnokarna på Kulturnatten, med Sarah Sheppard på stadsbiblioteket

Sarah Sheppard blandar humor med fakta och det har gjort hennes böcker mycket populära. Sarahs böcker handlar om allt från hajar, dinosaurier, kartor och äventyrare, djur i skogen och nu senast djur i staden. Du träffar Sarah på biblioteket under årets Kulturnatt, och vi är också på plats med aktiviteter för våra yngre landskronabor. Mer information här.

Tid: kl. 18:00 – 20:00
: Landskrona stadsbibliotek

Tips i Landskrona med omnejd

Lördagen den 7 oktober: Klimatmanifestation i Höör
Välkommen att delta i klimatmanifestation efter skördemarknad och loppis till förmån för Världens Barn! Vi vill fylla torget med människor som inser att klimathotet är här nu och är beredda till förändring av vårt sätt att leva. Parollen är ”Tillsammans för en hållbar framtid för världens barn”. Vi formar en cirkel och har plakat som uttrycker vår oro och handlingsberedskap. Du kan stå eller sitta, ta gärna med en stol. Det blir först en tyst manifestation, därefter musik från högtalare och sång. Läs mer

Tid: kl. 13:00
Plats: Nya torg Klimatmanifestation
Arrangör: Tillsammans Höör, Mötesplats Mittpunkten, Naturskyddsföreningen i Höör och Studiefrämjandet.

Onsdagen den 11 oktober: Föreläsning ”Skogsbränder i ett varmare klimat”
Stora skogsbränder blir allt vanligare världen över. Samhällen brinner ner, vi förlorar värdefulla skogar och ekosystem, och luften blir än mer förorenad. Lina Eklund, lektor vid institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap i Lund, talar om detta i sin föreläsning. Hur påverkas skogsbränderna av ett varmare klimat? Kan krig leda till fler bränder? Och vad kan vi göra för att lära oss leva med skogsbränder? Läs mer

Tid: kl. 18:00 – 20:00
Plats: Lunds stadsbibliotek
Arrangör: Lunds Naturskyddsförening

Månadens bild: En fin kväll uppe i fågeltornet vid Saxåns mynning. Måndagen den 9/10 blir det fågelträff igen. OBS tiden, 16.30 vid Kasrenplan.
Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Följ oss gärna!

Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur eller skicka in dem till oss här på mejlen.

Tipsa andra eller avregistrera

Om du vill tipsa andra om det här nyhetsbrevet så blir vi jätteglada! Man registrerar sig genom att skriva till landskrona.naturskyddsforening@gmail.com att man önskar hamna på sändlistan. Du kan även avregistrera dig genom att skriva till samma adress om att du inte längre vill stå på sändlistan.

Vi svarar på mejlen så fort vi kan. Välkommen att höra av dig om du har andra funderingar eller idéer till föreningen.