Nyhetsbrev maj – Venexkursion, fåglar och Natursnokar

Några ord från ordförande

Hej alla kära medlemmar,

Nu har vi sjungit ut vintern och hälsat våren välkommen vid brasorna. Och visst är det vår. När vitsippsmattorna brer ut sig och boken slår ut i skir grönska, då är det som finast. Flyttfåglar hittar tillbaka och börjar häcka. Det är mycket som händer i vår natur.

Även några av storkprojektets fåglar kommer åter och häckar. Jag besökte Fulltofta storkhägn i slutet av april på en guidning. De 25 storkparen i hägnet häckar och några av äggen är kläckta. Några par frilevande häckar ovanpå den stora voljären och flyger sina rundor för att hitta mat. Daggmask är tydligen favoritföda. Storkprojektet drivs av Naturskyddsföreningen i Skåne i samarbete med Skånes Ornitologiska förening. Mer information om Storkprojektet finns här: www.storkprojektet.se

Som sagt, det händer mycket nu. Välkomna med oss ut i grönskan. Information om vårens program finns som vanligt nedan i vårt nyhetsbrev.

Linné var i mångt och mycket en klok man, men hade inte riktigt koll på det här med flyttfåglar; ”Fåglarna dyker ner till botten av sjöar eller andra vattenområden. På våren kommer de upp, redo att flyga omkring hela sommaren.”

Vänliga hälsningar, Per Magnuson

På gång i kretsen

Söndagen den 21 maj, Venexkursion

Venvandring med guidning vid Tycho Brahe museet. Upplev vår pärla i Öresund tillsammans med oss! Varje deltagare betalar själv båten, men vi bjuder på den guidade turen.
Tid och plats: kl 09.00, samling vid Venbåtarna.
Anmälan senast 8/5 till pm@permagnuson.se eller 0703350757

Tisdagen den 16 maj, Fågelträff 2

Välkomna till vår andra fågelträff som guidas av Peder och Lisa.
Tid och plats: kl. 17:00, Kasernplan
Anmäl er till Per Magnuson; pm@permagnuson.se eller 0703 35 07 57

Lördagen den 27 maj, Aktivitet med Natursnokarna

Denna lördag är det dags för Natursnokarnas första träff utomhus. Barn i åldern 3 – 10 år, tillsammans med sina vuxna, är välkomna till Karslundsparken. Vi ses på den nordvästra öppna ytan (alltså inte där som lekplatsen ligger, utan den som ligger en bit ifrån denna).

Det blir två roliga timmar tillsammans. Ta med upptäckaranda, kläder efter väder och en liten matsäck. Mer information om Natursnokarna i Landskrona hittar du här.

Tid och plats: kl. 10-12, Karslundsparken

Tips i Landskrona med omnejd

Vill du hjälpa till att inventera Sveriges fåglar?

Svensk Fågeltaxering övervakar förändringar i de svenska fågelbeståndens storlek. Sedan drygt 50 år räknar frivilliga och kunniga ornitologer antalet fåglar, vid olika tider på året och på mer än tusen lokaler runt om i Sverige. Nu söker Svensk Fågeltaxering efter fler inventerare!

Klicka här för att läsa mer om hur du blir inventerare.
Här kan du läsa den senaste rapporten om hur det går för Sveriges fåglar.

Söndagen den 7 maj, Vårflora och fågelsång på Örby ängar – Helsingborgs Naturskyddsförening

Vi tittar på vad som blommar och låter på Örby ängar och i Esket. Om solen är framme så finns det säkert också en del fjärilar att njuta av.

Tid och plats: kl. 10.00-13.00, Parkeringen vid Sundsgården

Kontakt: Bengt Hertzman 070 2035915 eller hertzman@skanes-nordvastpassage.se

2 thoughts on “Nyhetsbrev maj – Venexkursion, fåglar och Natursnokar

• Hej Simon, ursäkta att vi inte svarat och nu är det ju lite sent.
      Programmet för hösten finns som länk och där kan du se vad som händer i höst.
      Välkommen!