Nyhetsbrev april 2023

Några ord från ordförande

Hej alla kära medlemmar,

Mars med regn och blåst och en och annan solstråle är snart till ända. Nu på morgonen såg jag ett par starar som letade mask i den regnmättade gräsmattan. Ett av många vårtecken.

Det är mycket som händer i vår omvärld, en ny rapport från IPCC ger oss en sista varning. Fossilfria alternativ är det som gäller. Vår kommun planerar en solcellspark på Gråen, så bra. Dock inte en andelspark som vår energigrupp gav förslag på, likt den i Helsingborg. Vindkraftsparken som var planerad en bra bit ut i Sundet stoppades dock av kommunen. Kanske blir det en omprövning och att den trots allt byggs.

Området mellan motorväg och järnväg fylls av plåtlådor i rask takt. Och mer blir det. Min kusin som driver lantbruk i Västergötland är helt chockad när hon ser hur vi beter oss med förstklassig jordbruksmark här i Skåne. Visst är det obegripligt. Vi får nöja oss med att bevaka planerna på ett utlovat grönstråk runt vår stad.

Uppstarten av Natursnokar var en stor succé med många ivriga och nyfikna besökare i sällskap med föräldrar och far/morföräldrar. Det var ett fullt bibliotek med pysslande, bihotellsbyggande, sagolyssnande barn. Och så förstås, en träff med Julia Wiberg, den coola barnbokstjejen som berättade livligt om alla märkliga djur och mycket annat. Det stora intresset för dagen bådar gott för framtida naturintresse och en grupp Natursnokar.

Välkomna med oss i april, alla aktiviteter finns i det här nyhetsbrevet,

Hälsar vi i styrelsen /Per

Torsdagen den 20:e april, Säbybäcken, vandring

Vi vandrar i vårkvällen uppströms Säbybäcken från Hilleshögs parkering. Per leder vandringen.
Tid och plats: kl 18:00 samling vid Hilleshögs parkering

Onsdagen den 26:e april, fågelträffar under våren

Välkomna till vårens fågelträffar som guidas av Peder och Lisa. Anmäl er till Per Magnuson; pm@permagnuson.se eller 0703 35 07 57
Tid och plats: kl. 17:00, Kasernplan

Fågelträff 2: Tisdagen 16 maj: Håll utkik efter mer information.

Havsgruppen träffas – välkommen du också!

Vår nystartade havsgrupp träffas i slutet av april för att reda ut begreppen kring vattnen runt Ven som är tänkt att bli ett Natura 2000-område. En intressant kväll med ett av våra fina naturområden i fokus. Inbjuden från Öresundsfonden kommer.

Varmt välkommen du med!
Anmäl dig till Per Magnuson; pm@permagnuson.se eller 0703 35 07 57

Tips i Landskrona med omnejd

Hållbarhetsveckan i Lund 17 – 22 april

Hållbarhetsveckan är ett årligt event där Lunds universitet och Lunds kommun bjuder in till en vecka med massor av spännande aktiviteter, forskning och exempel från verkligheten på tema hållbarhet. Det är en vecka med diskussion och aktion, allvarliga frågeställningar och hoppfulla framtidsvisioner.

De allra flesta eventen är öppna för allmänheten. Vissa kräver föranmälan. Ta en titt i Hållbarhetsveckan spännande program och ta tillfället i akt att besöka Lund.  Klicka här för att ta del av programmet.

Naturguidningskalendar

Nu är årets Naturguidningskalender här! Med över 350 guidningar i skånsk natur och med över 30 olika aktörer (föreningar, kommuner, naturum, naturguider etc). Det är Länsstyrelsen i Skåne som samlat alla dessa aktiviteter. Klicka här för att komma till Naturguidningskalendern.

Ny bok om Karatofta

1972 startades Svalövs Fältbiologer och började snart att specialstudera ett tätortsnära område – Karatofta. Arbetet med att dokumentera områdets natur och kulturhistoria växte och 1978 gav de ut boken Karatofta.

Här gjorde man en noggrann redogörelse för natur och kulturhistoria i området Karatofta – Svenstorp – Höjebacke. Nu femtio år senare återvänder tre av de ursprungliga författarna med en ny bok med fokus på både förändringar och kontinuitet i området. Den nya boken är rikt illustrerad med foton i färg och vill både titta tillbaka och se framåt, informera, inspirera till nya upptäckter och ge visioner om framtiden för området.

Boken finns nu att köpa. Här hittar du mer information.

Naturvårdsarbete vid säbybäckens mynning

Under slutet av mars har kommunen genomfört lokala naturvårdsåtgärder längs Säbybäcken nedströms Erikstorpsvägen. Det som huvudsakligen gjorts är rensning av pestskråp. Pestskråp klassificeras inte som en invasiv växt i Sverige men den växer invasivt på många platser. Detta betyder att den konkurrerar ut andra växter och minskar därför den biologiska mångfalden. Dessutom ökar erosionen då den konkurrerar ut de markbindande växterna genom beskuggning från dess stora blad.

Utöver detta har även ett par ekar friställts. Fler åtgärder kommer genomföras senare under våren.

Månadens bild

Månadens bild föreställer Julia Wiberg när hon besökte oss i Landskrona den 25 mars och läste ur sina böcker för en entusiastisk publik av små landskronabor. 94 barn kom till Landskrona bibliotek när vi startade upp Natursnokarna i Landskrona. Så roligt! Håll utkik här på vår hemsida efter kommande natursnoksaktiviteter.