Nyhetsbrev december – januari

Några ord från ordförande Per

Hej kära medlemmar!

Nu lackar det mot jul. Första advent redan på söndag 27 november, och vi tycker det är trevligt att lysa upp nu när dagarna blir allt kortare. Och vi har lärt oss att med LED-lampor kan det vara ok.

Naturvården får kraftigt minskade anslag, klimatmålet till 2030 kommer inte att nås och andra tokigheter har presenterats av vår nya regering. Det finns mycket att orda om detta och bli både arg och ledsen över. Det tänker jag inte bli här. För mer och sakliga nyheter om vårt klimat och vår miljö/natur titta på vår riksförenings hemsida; naturskyddsforeningen.se

Oktober och halva november var ovanligt varma. En del flyttfågel dröjer kvar och det är fortfarande grönt i naturen. Häromdagen, i mitten av november, gjorde jag ett svampfynd. En jätteröksvamp, ett tiotal svampkroppar i olika stadier. Inget sällsynt fynd men ovanligt att den dyker upp så sent på året. Stor som en basketboll och med lite pudersnö på.

Nu i november och fram till slutet av januari är det tillåtet att vandra på Måkläppen nere vid Falsterbo. Här finns en hel del säl, skarv och rastande flyttfågel. Vi tog oss dit en blåsig dag i början av månaden. Med bland annat nyfikna sälar och rastande sandlöpare blev det ett härligt äventyr för oss. Ett gott utflyktstips nu i december eller januari, men välj en dag när det är lite lugnt.

Nu i december planerar vi aktiviteter för vårens och försommarens program. Vi tar tacksamt emot tips och önskemål. Slutligen vill jag önska er alla kära medlemmar trevliga helger, jul och nyår, med många fina turer ut i naturen.

Styrelsen/ Per Magnuson

Tisdagen 29 november: Föredrag om staden som en del av ekosystemet

Hur påverkas barn, träd, insekter och fåglar av urbaniseringen? Vad sker med skolbarns välmående när de är i kontakt med naturen? Hur står det till med fåglars hälsa när städerna blir fler och fåglarnas matvanor ändras?

En av våra största samhällsutmaningar är att världens befolkning ökar och likaså urbaniseringen, då en majoritet av oss lever i städer. Möt Johan Kjellberg Jensen, Lunds universitet, som ger en inblick i sin forskning om urban ekologi.

Datum: Tisdag 29 november
Tid: kl. 18.00
Plats: Landskrona bibliotek
Föranmälan till biblioteketvuxen.program@landskrona.se

Torsdag 8 december: Fotoförläsning

Vid tidigare fototräffar har deltagare visat ett intresse för att ha mer av en fotoföreläsning inomhus. Detta håller Johan Thelander i den 8/12. Vi kommer gå igenom grundläggande fotokunskaper såsom exponering och komposition. Alla är välkomna oavsett tidigare fotoerfarenhet. Efter föreläsningen finns gott om tid för diskussion där det även finns möjlighet för deltagarna att visa upp egna bilder. Detta är självklart inget krav.

Datum: Torsdag 8 december
Tid: kl. 18.00-20.00
Plats: Hela ideellas lokaler i Landskrona
Föranmälan:  j.thelander@outlook.com eller 0702820712

Satsningar på barnverksamhet och havsfrågor under 2023

Vi har spännande saker på gång under 2023. I dagsläget har vi ingen verksamhet som riktar sig mot våra yngre Landskronabor. Detta hoppas vi kunna råda bot på. Vi planerar en spännande aktivitet för mindre barn och deras föräldrar i mars. I samband med detta hoppas vi kunna starta upp en grupp som även fortsättningsvis ordnar aktiviteter för barn. Är du intresserad? Eller känner någon som kan vara intresserad? Hör av dig!

Som en kuststad erbjuder havet oss massor av fantastiska naturupplevelser i Landskrona. Trots det har vår verksamhet inte haft så stort fokus på just havsfrågor. Vi gläds nu över att Länsstyrelsen har planer på att göra havet runt Ven till ett Natura 2000-område. Natura 2000 är ett nätverk av värdefulla naturområden med arter eller naturtyper som i ett europeiskt perspektiv ses som särskilt skyddsvärda. I och med detta ser vi en extra stor anledning till att skapa en havsgrupp i vår krets. Är du intresserad av att vara med i en sådan grupp, och bidra i stort som smått med att sätta ökat fokus på havet runt Landskrona – hör av dig!

Julklappstips!

Som ni redan vet, så ska vi helst inte konsumera mer än vad vi behöver då det ofta har en negativ effekt på både miljö och klimat. MEN – visst är det trevligt att kunna ge sina nära och kära en fin present till jul?! Därför vill vi dela med oss av några riktigt bra tips som passar att ge till de flesta:

Upplevelsekort med utflykt till ett av Skånes naturreservat

Ett besök till Skånes enda skärgård, fågelskådning vid Åsums ängar eller andas historia vid Kulturens Östarp. Det finns många fantastiska besöksmål i Skåne. Varför inte skriva ett eget presentkort på en upplevelse, kanske med tillhörande picknick, och ge till någon du vill dela en mysig dag med. Här finner du massor av tips på besöksmål i Skåne.

En klapp från Naturskyddsföreningens gåvoshop

Ett vackert julgåvobevis för vårt arbete med natur och miljö, ett årsmedlemskap eller en av Naturskyddsföreningens årsböcker. I Naturskyddsföreningens gåvoshop kan du hitta dessa fina julklappar.

Djurkalendrar

Johan Thelander göra varje år en kalender med bilder han tagit under det gångna året. I år är alla bilder fotograferade i hans hemby Rydebäck. Med bilderna vill han visa upp det fantastisk djurlivet som finns i vår närnatur. Bilden längst ner i detta mail visar december månads bild i kalendern.

Kalendern kostar 200kr varav 10% går direkt till naturskyddsföreningen i Landskrona. Kontakta Johan om ni önskar att köpa.

Mobil: 0702820712
Mail: j.thelander@outlook.com

Månadens bild föreställer en nyfiken räv under en av få dagar med snö i år.

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Följ oss gärna!

Tipsa andra om att ta del av vårt nyhetsbrev
Om du vill tipsa andra om det här nyhetsbrevet så blir vi jätteglada! Man registrerar sig genom att skriva till landskrona.naturskyddsforening@gmail.com att man önskar hamna på sändlistan.