Nyhetsbrev november 2022

Först och främst – varmt välkommen till alla nya medlemmar. Under oktober månad blev vi 19 nya medlemmar i vår krets, något vi verkligen gläds åt.

Dessvärre följdes också oktober av en mängd mindre roliga nyheter. Våra ryggradsdjur har minskat i antal med 69 % sedan 1970-talet enligt WWF:s senaste Living Planet Report. Största skälet är förändrad markanvändning. Något som visar vikten av att vi kämpar för att bevara varenda bit av kvarvarande naturmark.

Vi fick en ny regering som startade med att lägga ner Miljödepartementet. Vidare har den nya regeringen annonserat att biståndet ska minska. Naturskyddsföreningen har ett omfattande internationellt program med samarbeten med miljöorganisationer runt om i världen. Detta samarbete är nu hotat.

Till det här urvalet kan man lägga till andra nyheter som att:

• Vindkraften som planerats vid Bornholm på den svenska sidan stoppas av näringsministern.
  • Biologisk mångfald nämns inte i Tidöavtalet.
  • Det nya reseavdraget som skulle införts i januari, där kollektivt resande skulle gynnas, slopas. Istället blir det gamla reseavdraget kvar som missgynnar kollektivt resande, och dessutom ökar man ersättningen till fossildrivna bilar och tjänstefordon. Läs mer här om det slopade reseavdraget.

Det finns, minst sagt, mycket att oroas över.

Då är det skönt att släppa allt detta en stund. Oktober gav ju även många tillfällen att naturspana. Fågelflockar av trastar och starar har rastat här hos oss i utkanten av kommunen. De sista V-formade flyttstråken av tranor passerade och en hel del vråkar tog höjd över byn innan de fortsatte söderut.

Höstlöven var och är sprakande och när dimman är tät känns landskapet magiskt. Vår vandringstur längs Öresund var inte så välbesökt men vi som var med fick en härlig tur, vindstilla, milt och ja, ordet är magiskt!

Nu ser vi fram emot silverklockorna som brukar komma nu – flockarna av sidensvans.

Styrelsen/ Per Magnuson

Föredrag: Staden som en del av ekosystemet

Hur bygger vi städer som är hållbara ur ett biologiskt perspektiv och vilken betydelse har stadsnaturen för vår egen hälsa?

Med en ständig utbyggnad av städer och utarmning av ekosystem som följd blir den lokala naturen allt viktigare. Johan Kjellberg Jensen, som doktorerar i stadsekologi och miljövetenskap vid Lunds universitet, kommer berätta om den senaste forskningen på urbana ekosystem och utmaningarna som stadsplaneringen står inför – något som är aktuellt även i Landskrona med planer på bebyggelse i bland annat Säbyholmsparken.

Föranmälan: biblioteketvuxen.program@landskrona.se

Datum: Tisdagen den 29:e november

Tid: kl. 18:00

Plats: Landskrona Bibliotek

Remisser som föreningen har besvarat

Föreningen har nyligen svarat på två remisser från kommunen. En handlar om stadens nya energi- och klimatplan:

Läs vårt yttrande på energi- och klimatplanen

Den andra handlar om Landskrona stads kulturstrategi:

Läs vårt yttrande på kulturstrategin

Tips i Landskrona med omnejd

Havsnätverket Laholmsbukten

Är du intresserad av havsfrågor? Havsnätverket Laholmsbukten är ett lokalt havsnätverk inom Naturskyddsföreningen som består av representanter från de tre kretsarna med landgräns mot Laholmsbukten, det vill säga Halmstads Naturskyddsförening, Naturskyddsförening i Södra Halland samt Naturskyddsföreningen i Bjäre.

Gå gärna in på Havsnätverket Laholmsbuktens Facebook-sida och gilla eller följ sidan. Här tar de upp både lokala, nationella och globala havsfrågor:

Havsnätverket Laholmsbukten | Facebook

Det finns även funderingar på att starta en lokal havsgrupp i Landskrona till våren. Håll utkik och kontakta oss vid intresse!

Rovfågelskådning i Helsingborg – Söndag 6/11

Skåda rovfågel med naturskyddsföreningen i Helsingborg. Samling sker på Fredriksdals parkering klocka 09:00 för att sedan gemensamt åka ut i Kullabygden där det finns chans att få se den bland annat den mäktiga havsörnen och mycket mer.

Ta med egen fika och kläder efter väder.

Kontakt: Mikael Fahlman, mikaelfahlman@outlook.com eller 070-351 31 40
Datum: söndagen den 6 november
Tid: kl. 09:00
Plats: Fredriksdals parkering

Månadens bild föreställer sträckande tranor och är tagen av Per Magnuson.

Tranor seglar vackert över Vadensjö

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Följ oss gärna!

Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur