Fågelspan och kustvandring

Hej alla kära

Här kommer två exkursionsrapporter och ett par remissvar;

Först ut är vår fågelspaning för noviser. Onsdagen den 5 oktober intog vi fågeltornet vid Saxåns mynning. Det är alltid en spännande upplevelse att kika ut över strandängarna och se vilka arter som rastar. Gäss naturligtvis av olika arter och mängd, bläsänder och mängder med svan i fjärran. Ett tiotal skådare hade slutit upp trots den ihärdiga vinden. Nere på strandängen en bit bort satt en avvikande art i jämförelse med änder och gäss – en rovis och efter noggrann span i tubkikare konstaterades att det var en pilgrimsfalk. Lycka! och sedan dök det även upp en stor sak som satte sig på en av stenarna ute i vattnet och det var havsörnen. Vi tackar Peder och Lisa som hållit i skådandet för oss noviser nu både i våras och nu på hösten. Det blir fler tillfällen och alla intresserade är mycket välkomna att följa med.

Nästa exkursion gick till Lilla-Olas där vi startade vår kustvandring. Det var lördagen den 22 oktober som vi gick längs kusten norrut. En dimmig och alldeles vindstilla mild morgon. Utmed sandbergen, fastlandets motsvarighet till Vens backafall, och upp till skansarna där Karl XII spanat på danskar. Orostider även då.
Tegelbruken låg tätt här och närmare 40 stycken fanns från Landskrona i söder till Helsingborg i norr. Nere vid stranden kunde vi spana på skarv som visade upp sig med vingar utspända för att vattnet skulle rinna av. En trevlig syn när det var fikadags. Ejdern minskar i antal men vi fick se en fin flock som drog söderut längs kusten. Andra osar var grönsiska, steglits mfl.

Föreningen har svarat på två remisser från kommunen;
En handlar om energi och klimat – Energi- och klimatplan
och en om kulturen i vår stad. Landskrona stad, kulturstrategi

Nu dröjer det till den 29 november till nästa aktivitet – Forskning kring urban ekologi – Välkomna!