Nyhetsbrev oktober – 22

Hej alla kära medlemmar!

September har bjudit på många fina dagar. Sträcken över vår by, Vadensjö, har varit imponerande. Tranorna som kom häröver i mitten av månaden var många och hade tagit rejäl höjd. Men de avslöjar sig med sitt trumpetande trots att de är flera hundra meter upp. En hel del rovfåglar har också passerat. Och nu är det gässen som samlas inför vintern. En plåga för lantbrukare, men för oss andra, ett inslag som hör vårt landskap till.

Vi hoppas på en fin oktober med föredrag, vandring och fåglar. All information om detta finns nedan. Och så hoppas vi på Brittsommar. Varma och soliga dagar kring Birgittadagen, 7:e oktober. Heliga Birgitta helgonförklarades 7/10 1391, så dagen har gamla anor.

Vårt klimat är i fokus, som sig bör, mer än någonsin. Och vi har ett mycket intressant föredrag i vårt program. Vi har bjudit in klimatprofessor Margareta Johansson som berättar om Arktis. Biblioteksmässan i Göteborg hade ett av sina teman, Klimatkrisen, med många intressanta föredrag. Vi hoppas att dessa kan ge fruktbara diskussioner och som i sin tur kan leda till många åtgärder när det gäller våra utsläpp av växthusgaser.

Följande citat är hämtat från HD, Landskronaposten 8/9/2022: Mitt i brinnande valrörelse kom en klimatuppmaning från 227 svenska företag till de politiker som styr landet. ”Vi vill fortsätta ligga i framkant”, skriver Ericsson, Telia, Ica, Tele2, Billerud Korsnäs och många fler på Aftonbladet Debatt (7/9), men då krävs att politikerna levererar: genom incitament och tuffare regleringar, långsiktiga spelregler och tydliga mål. Klimatomställningen, påpekar de, måste börja ses som en möjlighet och inte ett problem.

Välkomna till en natur- och miljöhöst med oss i Naturskyddsföreningen.

Styrelsen/ Per Magnuson

Fågelträffar för noviser, träff 2

Den andra kvällen med fåglar kommer vi att se nya marker och lite andra arter än i mitten av september. Följ med på våra träffar i vår närnatur.

Anmälan till Per: 0703 35 07 57 pm@permagnuson.se eller Peder peder.weibull@gmail.com
Datum: Onsdagen den 5:e oktober
Träffpunkt och tid får man vid anmälan.

Arktis smälter – varför ska vi bry oss?

Möt forskaren Margareta Johansson i ett samtal om Arktis.

Arktis värms upp tre till fyra gånger så snabbt som resten av jorden och det gör att glaciärer och havsis smälter snabbare än vad de gjort tidigare. Snön ligger kortare perioder och permafrosten tinar. Detta leder till att uppvärmningen blir ännu snabbare vilket får både lokala, regionala och globala konsekvenser.

Föranmälan: biblioteketvuxen.program@landskrona.se
Datum: Torsdagen den 6:e oktober
Tid: kl. 18:00 – 19.00
Plats: Landskrona stadsbibliotek

Kustvandring

Vi gör en vandring längs vår Öresundskust. Det finns lite olika alternativ på sträcka. Vi bestämmer var vi vandrar när vi ses, så kan vi anpassa oss till väder och vind. Packa en matsäck

Anmälan till Per: 0703 35 07 57 pm@permagnuson.se
Datum: Lördagen den 22:a oktober
Tid: kl. 10:00 – 14:00
Samlingsplats: Kasernplan

Spännande föreläsningar i Lund under oktober – november

Lunds Naturskyddsförening, Lunds stadsbibliotek och Hållbarhetsforum vid Lunds universitet bjuder in till en serie föreläsningar och paneldebatter varje termin. Tiden är kl 18.00-19.30 vissa onsdagskvällar på Lunds stadsbibliotek – självklart utan kostnad. I höst kan vi bland annat se fram emot:

• Träd – lösningen på många problem
  • Kollektivtrafiken och omställningen
  • Vem kan man lita på i klimatdebatten?
  • Miljöupplevelse och miljöbeteende
  • Klimatet och tekniken
  • Bättre textilier
  • Det är bråttom med hållbarheten!

Läs om alla föredragen på Hållbarhetsforums hemsida

Miljövänliga Veckan – Starta dagen med eko!

Välj ekologisk mjölk, yoghurt, ost och bröd och frukt till frukost. Svenska ekogårdar har mer mångfald, inga farliga kemikalier och ett schysstare liv för djuren. 2022 handlar kampanjveckan Miljövänliga veckan/Green Action Week om ekologisk mat. Ordna en ekofrukost och bjud in kollegorna på jobbet, grannar, vänner eller i föreningen.

Datum: Den 3:e – 9:e oktober

Läs mer om miljövänliga veckan och om hur du ordnar en ekofrukost

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Om du vill få det här nyhetsbrevet direkt i din inkorg så blir vi jätteglada! Du registrerar dig genom att skriva till landskrona.naturskyddsforening@gmail.com