Nyhetsbrev – på gång i maj!

Några ord från ordförande

Hej alla kära medlemmar,

Nu är potatisen satt och de första ögonen kikar försiktigt fram i trädgårdslandet. Den första rabarbern är skördad, vitlöken har klarat vintern. Vår stare blev bortkörd av gråsparven som nu samlar bomaterial. Och ibland hinner den sitta och tjattra ute på balkongen.

Exkursionen till Säbyholmsparken satte publikrekord, runt 100 personer kom för att se den fina skogen i sitt vårflor. Och här blir man inte besviken, en matta av vitsippor, nunneört med sin cerisrosa blommor och den kraftfulla pestskråpen som också den blommade för fullt.

Tanken med att besöka först Karlslund och sedan Säbyholm var att visa vilka fina stadsnära skogar vi har i vår stad. Och att visa på möjligheterna att koppla ihop dem till ett grönstråk av hög kvalitet.

Fågelträffen för noviser hade sin första sammankomst som blev mycket lyckad. Peder Weibull och Lisa Lind hade fullt upp med att svara på frågor och peka ut sjungande sångare, mesar och andra fåglar.

Johan Thelander höll fototräff för ett gäng vid citadellet med goda råd och tips för naturfoto.

Tack alla som deltar och tack alla som guidar.

Föreningen har svarat på ett samråd angående Guldängen. Det är ett tilltänkt projekt som ska ge bostäder mellan Koppargården och koloniområdet Kopparhögarna. Området är till stor del Barnens skog som planterades för 25 – 30 år sedan. I vårt svar har vi framhållit att alla grönstråk som finns i vår stad är viktiga och att skövla Barnens skog vore fel.

Vidare har också Karlslunds idrottsområde varit ute på samråd och är nu ett steg vidare i processen. Vi har kommenterat planerna och framhållit vikten av att Karlslundsskogen/parken får ett bättre biotopskydd än det som finns idag. Vi har även betonat vikten av att utveckla de tilltänkta grönstråken som har Karlslundskogen som sitt nav.

Kommande aktiviteter finns som vanligt nedan. Jag vill ändå puffa för kvällsexkursionen till Munkebäck. Det kommer att bli riktigt spännande.

Ha en god maj månad, sköna maj. Stanna upp och njut av allt som kommer åter nu uti vår natur. Eller tänk som Nalle Puh:

”Vilken dag är det?” frågade Puh

”Det är idag!” svarade Nasse

” Å, det är min favoritdag!” sa Puh

A. A. Milnes

Per Magnuson

10 maj: Havet äter Skåne – föreläsning på stadsbiblioteket

Anna Adell berättar om havsnivåhöjningarnas troliga effekter på Skåne och vad som kan göras för att klimatanpassa den skånska kusten.

Havsnivåhöjningen påverkar många olika kustprocesser och ökar risken för erosion och översvämning. Den hotar infrastruktur, vägar och järnvägar och unika naturvärden i kustzonen. Anna Adell doktorerar inom fysikaliska kustprocesser vid Lunds universitet och kommer att berätta om havsnivåhöjningarnas troliga effekter på Skåne och vad som kan göras för att klimatanpassa den skånska kusten.

Datum och tid: Tisdag den 10 maj kl 18.00
Plats: Landskrona stadsbibliotek
Anmälan tillbiblioteketvuxen.program@landskrona.se

11 maj: Fågelträff nr. 2 för noviser

Den 11:e beger vi oss ut till Fågeltornet vid Saxåns mynning och sedan till Säbyholmskogen. Våra guider är Peder Weibull, välkänd för våra medlemmar, och Lisa Lund inbiten skådare. Skicka SMS eller ring 0703 35 07 57 (Per Magnuson) för eventuella frågor.

Datum och tid: Onsdag den 11 maj kl. 17-19
Anmälan: landskrona.naturskyddsforening@gmail.com
Plats: vid Kasernplan för eventuell samåkning

18 maj: Guidning av våtmarksprojektet vid Munkebäck

Välkommen att lära dig mer om vår närmiljö när kommunekolog Adam Bahr och vattenstrateg Robert Andersson guidar oss genom kommunens våtmarksprojekt vid Munkebäck där Braån meandrar. Här  görs flera intressanta naturvårdsåtgärder som vi hoppas du vill veta mer om!

Datum och tid: onsdag den 18 maj, kl. 18.00
Samlingsplats: vid Asmundtorp kyrka

Vilka miljöfrågor vill du ställa till våra lokala politiker inför valet?

Den 11 september går Sverige till val. Inför detta planerar vi att ställa ett antal frågor om hur våra lokala politiker vill utveckla arbetet med miljö, klimat och biologisk mångfald i Landskrona. Har du någon fråga du skulle vilja får svar på? Mejla den i så fall gärna till oss! Vi kommer att välja ut 5 – 10 frågor med förhoppning om att få svar från samtliga partier.

Tips i Landskrona med omnejd

Hållbarhetsveckan i Lund

2–7 maj är det dags för Hållbarhetsveckan i Lund! Ett årligt event där Lunds universitet, Lunds kommun och andra engagerade fyller en vecka med olika aktiviteter kring hållbarhet, både digitalt och på plats i Lund. Alla arrangemang är öppna och utan kostnad. Mer information finns här.