December månads nyhetsbrev

Kära medlemmar,

November blev en turbulent månad på många vis. Det började med en uppgörelse om strandskydd och skog. Båda starkt kritiserade med tanke på naturvård, biologisk mångfald och allemansrätt.

Sedan hölls klimatmötet i Glasgow COP 26. Naturskyddsföreningen tyckte det var en bra uppgörelse men inte tillräcklig. Johan Rockström, professor i miljövetenskap twittrade följande: ”Vi kom till Glasgow på en stig mot katastrofen (2,7 grader). Vi lämnar Glasgow på en stig mot fara (strax under 2 grader).” Och Greta reagerade med detta inlägg på Twitter:  ”Det verkliga arbetet fortsätter utanför sammanträdesrummen. Och vi kommer aldrig ge upp, någonsin.”

Nu i dagarna klubbade man igenom statsbudgeten för 2022. För klimat- miljö- och naturvård var det inte bra. Här är några av punkterna som sticker ut:

• Sänkt bensin- och dieselskatt.
  • Kraftigt sänkt reduktionsplikt (inblandning av fossilfria bränslen i bensin, diesel och flygbränsle).
  • Slopad flygskatt.

Och allt detta 12 dagar efter avslutat klimatmöte.
Dessutom sänks bidrag till att bevara fjällnära skogar. 2,4 miljarder kronor.

Det här var några brottstycken ur november månads nyhetsflöde när det gäller klimat och miljö. Och vi i vår förening arbetar vidare med dessa frågor:

Under november har vi kartlagt våra större butiker när det gäller ett urval av ekologiska varor. Redovisning kommer.

Vi arbetar naturligtvis vidare i våra aktivitetsgrupper och välkomnar alla som vill engagera sig.

Vi har även fått in önskemål om aktiviteter – tack, det uppskattar vi. Vi planerar programmet för våren och hoppas kunna starta nybörjarträffar för både fåglar och växter. Vidare är föreläsare bokade och vi ser fram emot en ny termin efter jul.

Vi alla i styrelsen önskar alla våra medlemmar en trevlig december med ledighet och tillfälle att vara ute i naturen.

Hälsningar, Per Magnuson

Vi behöver din hjälp inför valet 2022

Om knappt ett år är det val till riksdag, regioner och kommuner i Sverige. Inför detta vill vi göra en lokal satsning, som följer Naturskyddsföreningens nationella satsning, på att lyfta miljö- och klimatfrågor bland våra politiker. Vi startar därför en lokal grupp med medlemmar som vill arbeta med detta med start i vinter. Vill du vara med i en sådan grupp? Hör av dig till anna.therese.ek@gmail.com

Tips i Landskrona med omnejd

Utflyktsmål som funkar även under vintern

Under december vill man gärna trotsa bistra vindar, få frisk luft och komma ut i naturen. En frostig dag med ostliga vindar passar en vandring från Lill-Olas ut mot Hilleshögs dalar fint. Det är alltid spännande att vandra utmed backafallen och den dramatiska naturen här.

Om det skulle vara lite småruggigt är vårt nya naturreservat, Saxtorpskogen, ett givet mål. Här finns bland annat slingor på 1,5 kilometer och 5 kilometer som passar hela familjen. Hör suset i tallarna, stanna upp och känn lugnet. Det kan behövas.

Lämna och låna saker hos Fritidsbanken

Fritidsbanken är ett perfekt exempel på återbruk. Här kan du lämna fritidsprylar som du inte använder och även själv låna. Det är lite som ett bibliotek – fast för fritidsprylar. Istället för att köpa nytt så kan du låna grejer i upp till 14 dagar. Ett perfekt alternativ under loven istället för att köpa nytt till barn och barnbarn. Fritidsbanken i Landskrona hittar du på Puls Arena. Här kan du läsa mer.

10 bästa knepen för en hållbar jul

Julen närmar sig med stormsteg. Här lista Naturskyddsföreningen flera knep på hur du kan fira denna mysiga högtid så hållbart som möjligt! Vi vill slå ett extra slag för en hållbar julklapp, så som ett medlemskap i vår förening.

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur eller skicka in dem till oss här på mejlen.

Bild: Johan Thelander, Räv fotograferad i Rydebäck i början av december. Vi får hoppas på lite mer snö så att vi kan ut och spåra bland annat dessa fantastiska djur i vinter!