September månads nyhetsbrev

Några ord från ordförande

Hej alla kära medlemmar,

Nu i september börjar livet återgå till vardag efter alla sommarens aktiviteter. Det är nu som våra äpplen mognar och plommonträden dignar. Trädgården, kolonin eller balkongen är den natur många av oss kan bidra med för att ge en fristad till vildbin, fjärilar med flera.

Och på tal om fjärilar – nu har jag sett den, den vackra sanslöst fina sorgmanteln. En svartbrun fjäril med små blå prickar utmed den gräddvita kanten. Det var första gången för mig. De gillar, som många andra fjärilar, jäsande plommon och annat sött. Vi låter plommonen ligga kvar i en hög för att ge foder till alla fjärilar.

Nu i september håller vi årsmöte, se nedan. Kallelse har gått ut till alla medlemmar och jag hoppas ni tar tillfället i akt och deltar på vårt årsmöte. Efter mötet visar Johan Thelander sina fina naturfoton, tagna hemmavid. Välkomna till höstens alla aktiviteter!

Höstprogrammet ute

Nu ska alla medlemmar ha fått höstens program i sin brevlåda. Vi hoppas det ska finnas något för alla!

Observera att det blivit fel adress till biblioteket i det tryckta programmet. Rätt adress för att anmäla sig till programpunkter på biblioteket är: biblioteketvuxen.program@landskrona.se

Tisdagen 21 september: Årsmöte och Närnatur i bild

Det blir sedvanliga förhandlingar och möjligheter att påverka. Efter vårt årsmöte bjuder Johan Thelander på ett föredrag om naturen i vårt närområde. Johan vill genom sina bilder visa och berätta om det fantastiska djurlivet som så ofta finns närmare än vad man kan tro.

Tid och plats: Stadsbiblioteket Landskrona kl 18.30 och föredrag 19.00
Anmälan: biblioteketvuxen.program@landskrona.se

Söndagen 26 september:  Svampexkursion

Vi ger oss ut i svampskogen för att leta efter spännande arter och en och annan läckerhet. Per Magnuson guidar bland fynden.
Tid och plats: Samling på Kasernplans parkering klockan 9.00. Samåkning för de som vill. Vi är tillbaka cirka 14.00. Ta med fika.

Tips i naturen i Landskrona med omnejd

Fågelsträck – nu beger sig flyttfåglarna söderut

Nu när hösten kommer är det dags att sikta fågelsträck längs kusten när flyttfåglarna beger sig söderut. En del rovfågel tar sats ute vid Hildesborgs dalar och det är ett säkert ställe för vråk med flera. Fågeltornet vid Saxåns mynning ger en bra överblick av diverse sjöfågel på flytt, men motorvägen förtar dessvärre mycket av naturupplevelsen. Likväl kan det vara värt en tur dit.

Månadens bild

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur eller skicka in dem till oss här på mejlen.

Månadens bild är tagen av Per Magnuson på en sorgmantel som besökte hans trädgård.

Sorgmanteln är extra vanlig i år, sommaren 2021.

Sorgmanteln är extra vanlig i år, sommaren 2021. Lämna gärna fallfrukt i högar i trädgården som är bra föda för bland annat fjärilar.