Juli månads nyhetsbrev

Sedan några månader tillbaka har vi börjat skicka ut ett nyhetsbrev till alla medlemmar som lämnat sina e-postadresser. Framöver kommer vi även att publicera nyhetsbreven här på hemsidan. Dessa innehåller matnyttig information om vad som är på gång i föreningen och aktuella tips för upplevelser i den närliggande naturen.

Vill du få nyhetsbrevet direkt i din inkorg och vara säker på att du inte missar något av det som händer här i din lokala krets? Mejla då till landskrona.naturskyddsforening@gmail.com

Hej kära medlemmar!

Juni, denna intensiva månad har passerat, när försommar går över i högsommar, skir grönska blir djupgrön. Nu vankas semester.

Vårt skatpar i trädgården gav upp. De var kanske fjolårsungar som inte riktigt fick till det trots all  möda de lagt ner på revirfight och bygge. Bättre har det gått för duvparet på balkongen och koltrasten ovanpå bihotellet – flygfärdiga ungar till midsommar. En rödstjärt motade bort bålgetingar från en fågelholk, en modig liten rackare mot en nästan lika stor insekt.

Jag, som många andra, har fått vattna extra mycket denna odlingssäsong. Dagar med värme runt 30 i juni är jag inte van vid. Klimatfrågan blir mer och mer påtaglig. Vi längtar alla efter ”frihet” när vi  kan lämna pandemirestriktioner och då inser vi, hoppas jag, att vi tänker efter innan vi trampar på i gamla invanda fotspår. Hushålla, återbruka, hemestra och odla täppan/balkonglådan. Följ med Naturskyddsföreningen riks på deras hemsida och i Sveriges Natur hur vi alla kan vara mera smarta när det gäller klimat och miljö. Och spana in våra aktiviteter, kom till föreläsningar och exkursioner. Välkomna!

Jag vill också passa på att tacka vår kommunikation- och eventgrupp som initierat vårt lokala nyhetsbrev, och som blivit väl mottaget. Är du intresserad av att engagera dig genom event och kommunikation i vår förening så kan du kontakta: anna.therese.ek@gmail.com

Vänliga hälsningar,
Per M, ordförande

Minikurs i naturfotografering 10 juli

Välkommen till en minikurs i naturfotografering för amatörfotografer med Johan Thelander.  Alla kameror är välkomna, även mobilkameror. Ingen förkunskap krävs och det är kostnadsfritt att delta.

Tid: 10:00 – 15:00, en mindre matsäck rekommenderas.

Plats: Du som anmäler dig får information om detta, men någonstans i Landskrona kommun. Anmälan till: j.thelander@outlook.com

Om du är nyfiken på Johans bilder så har han ett Instagramkonto där han heter johan_thelander. Om du inte har Instagram kan du se några av hans bilder här.

Vi söker en Natursnoksledare – är det du?

Natursnokarna är en del av Naturskyddsföreningens lokala kretsars verksamhet och finns över hela Sverige. Att vara med i Natursnokarna är ett socialt och roligt sätt att se till att verkligen komma ut i naturen.

Alla barn mellan 3-10 år som har med sig en vuxen som helst är medlem i Naturskyddsföreningen är välkomna. Det kan vara pappa, mormor, farbror, gudmor eller en vuxen kompis.

Vi saknar en natursnoksgrupp i Landskrona och söker dig som är intresserad av att hjälpa till att starta en grupp. Hör i så fall av dig till ordförande Per Magnusson: pm@permagnuson.se

Här kan du läsa mer om Natursnokarna.

Tips i naturen i Landskrona med omnejd

Besök Landskronas nya naturreservat – Saxtorpsskogen

Den 19 juni var vi med och invigde Landskronas nya naturreservat i Saxtorpsskogen. Passa på att ta en utflykt dit med cykeln under semestern.

Här kan du läsa mer om Landskronas naturreservat.

Slingor och leder i Landskrona

På Landskrona stads hemsida hittar du många bra hemestertips! Till exempel finns det en lista på många olika slingor där du får uppleva vacker natur i hemstaden.

Här hittar du information om slingor och vandringsleder i Landskrona.

Landskrona Naturskyddsförening finns på Instagram. Här delar vi bilder från Landskrona med omnejd, och tipsar om evenemang och annat som händer. Tar du också naturbilder som du delar på Instagram och vill att vi delar dem på vårt konto? Tagga då dina bilder på Instagram med #landskronanatur eller skicka in dem till oss här på mejlen.

Invigning av Saxtorpsskogen

Månadens bild är tagen från invigningen av naturreservatet i Saxtorp den 19 juni.