Ängarna hävdade

Nu, två torsdagar i augusti, har vi slagit våra ängar ute vid Rönneberga härads hembygdsgård. Med skärpta liar har vi slagit gräset och med räfsor tagit bort näring som annars skulle kväva rara växter. Vi ser fram emot nästa säsong med insådd av vilda växter och ytterligare hävd. Här ett klipp om ängar:

Ängen är Sveriges mest artrika biotop som har skapats av bönder genom århundraden. Den är också en guldgruva för den som vill studera vilda blommor och insekter. En viktig del av Sveriges klimatarbete är att vi kan bevara den biologiska mångfalden som ängarna utgör. Vid förra sekelskiftet fanns drygt en miljon hektar ängar, men idag har vi bara kvar en spillra på ca 6 000 hektar. Ängarna har helt enkelt vuxit igen med buskar och träd i brist på betande djur eller tagits i bruk för att producera säd eller bebyggts.Se odla.nu

Vi har en viktig uppgift ute i Asmundtorp vid hembygdsgården. Ett trevligt samarbete mellan våra föreningar. Win-win.