Biologisk mångfald

Som ett resultat av Klimatgruppen arbete har nu vår Naturskyddsförening en grupp engagerade i Biologisk Mångfald. Gruppen har redan satt igång med ett praktisk projekt; ängsmark vid Hembygdsgården i Asmundtorp.
Som ett samarbete mellan vår förening och hembygdsföreningen, Rönneberga Härads Hembygdsförening kommer vi att jobba med detta långsiktiga projekt. Det är två bitar mark med god potential att förvandlas från gräsmark till blommande äng.
Följ arbetet här på hemsidan.

Start nu våren 2020
Vi täcker ett område med markväv för att bli av med rotogräs. Sedan är det tänkt att det ska sås in en ängsfröblandning.
Det andra området som är en del av gräsmattan på baksidan låter vi helt enkelt växa fritt nu det första året så vi kan se vilken flora som finns. Andra året kommer vi att ta bort och ersätta partier med blommande örter.

Informationstext på vår skylt