Insektshotell

Torsdag kväll – då var det dags att bygga holkar och denna gång, bostäder till insekter. Vi byggde dels humleholkar, dels insektshotell.
Med tillgång till verktyg i Asmundtorps skolas slöjdsal gick det lätt att få ihop några holkar av olika slag.
Till humleholk använde vi 4-tums brädor som vi snickrade till lådor med måtten; 20 cm bredd och 30 – 40 cm längd. Masonit blev botten och tak. Humlor lär gilla gamla musbon – så det är ett gott tips; Inred med material från ett begagnat musbo. Insektshotellen gjorde vi av 6-tums brädor som vi snickrade ramar av. De fick en kvadratisk design med sidor mellan 20 – 40 cm. Dessa ska inredas med tillsågade bambu, kottar och annat som insekter gillar.
Här två resultat av vårt slöjdande;

2 thoughts on “Insektshotell

1. Detta är ju förträffligt! Men fredagen den 6/5 2016 stötte jag på fyra personer som fångade humlor på strandängen norr om Lindhs hamn. De var från England och berättade att humlorna skulle överföras dit för pollinering av brittiska växter. De påstod att det råder brist på humlor ”over there” och nu undrar jag:
    1) Är denna aktivitet känd och sanktionerad av svenska myndigheter eller naturintressen?
    2) Har någon beaktat effekterna på de svenska och engelska humlepopulationerna?

Personerna verkade vara utbildade biologer då de med lätthet uttalade de vetenskapliga namnen på rödplister, vitplister och jordreva.

Tacksam för den information som eventuellt existerar om detta.

• Tack för din observation Nils.
      Och visst har biologer fått tillstånd att fånga humlor här för att ta med dem till England. Omfattning har jag ingen aning om och huruvida dessa fyra personer har något tillstånd vet jag ej.
      Jag ska kontakta vår kommunekolog på måndag för att få klarhet i detta.

Det här visar tydligt vilka bekymmer vi står inför och hur vi har ställt till det. Humlebristen i England har säkert att göra med att lämpliga biotoper försvunnit och att bekämpningen i lantbruket är effektivt – slår även ut nyttoinsekter.

Jag hör av mig så fort jag fått kontakt med och ev fått svar från kommunen.
      MVH Per Magnuson