Grönfläckiga paddan

Hej alla, här kommer några bilder från vår exkursion till Lundåkrahamnen. Eller snarare dammarna som ligger härute i Lundåkra.

På förmiddagen var Natursnokarna här för att kika på grodor. En välbesökt förmiddag med entusiastiska barn med vuxna.

På eftermiddagen mötte närmare 40 personer upp med sol och blå himmel.. Allt för att få senaste nytt när det gäller projektet med de grönfläckiga paddorna. Och kanske få en lite skymt av dem. Förväntningarna var stora. Landskronas miljöstrateg och tillika ekolog berättade om dessa sällsynta paddor och guidade oss runt dammarna, vattenhålen som ska ge dessa groddjur möjlighet att föröka sig.

Vi fick dock inte se någon vuxen padda, (tre intorkade), men desto mer paddyngel. Hela populationen har ökat och nu är de mer än 60 st.

Hela området är utfyllnad som skett under 60-talet. Massorna är tagna från hamnen när det muddrats och som nu blivit land och utgör ett fint naturområde.

Nästa träff är den 16 juni ute i Hilleshögs dalar – vi ses.