Resultatet från vår butiksundersökning – så ser det ut på ekohyllorna i Landskrona

Naturskyddsföreningen i Landskrona har genomfört butiksundersökningar i kommunens sex största matvarubutiker: Stora Coop, Coop Norra Borstahusen, Ica Kvantum, Willys, City Gross och Lidl. Butikerna besöktes under november månad. Med hjälp av en checklista på utvalda produkter från Naturskyddsföreningen Sverige räknades antalet ekologiska alternativ.

Isolde Broekmans Krumholt har varit drivande bakom undersökningen i Landskrona:

– Syftet med undersökningen är att kartlägga det ekologiska utbudet i Landskrona. Vi vill hjälpa till att guida konsumenterna och peppa butikerna att ta in mer eko, säger Isolde.

Ica Kvantum bäst i Landskrona bland de undersökta butikerna

Vi har jämfört ekoutbudet bland kommunens största matvarubutiker. Baserat på de produkter som var aktuella i denna räkning så hade Ica Kvantum det bästa utbudet. Här är hela listan.

1. Ica Kvantum: 93 poäng
  2. Stora Coop: 69 poäng
  3. Willys: 64 poäng
  4. Lidl: 30 poäng
  5. Coop Norra Borstahusen: 30 poäng
  6. City Gross: 27 poäng

– Vi blev förvånade över hur begränsat ekoutbudet var i många butiker. Jag tror att de kan göra mycket mer för att öka ekoförsäljningen, genom att till exempel lyfta fram ekoalternativen mer i annonser och i butikerna, säger Isolde.

Butiksundersökningen är en del av Naturskyddsföreningens nationella ekokampanj som pågår just nu och görs parallellt i flera kommuner runt om i landet. Kampanjen vill påverka företag att ställa om och öka medvetenheten hos konsumenterna om varför ekologiskt är viktigt. Per Magnuson är ordförande i Naturskyddsföreningen i Landskrona:

– Vi befinner oss i en kris för den biologiska mångfalden och det viktigaste du kan göra som privatperson är att välja eko. Då bidrar du till att öka artrikedomen, minska spridningen av farliga kemikalier och stoppa övergödningen, säger Per Magnuson.

Här kan du se vilka varor som räknades